Yearly Archives: Monday, der 1. August 2016

Midsommarfesten 2016

Trots oväder på morgonen med blixt och åska samt många regnskurar firade vi fulla av tillförsikt vår midsommarfest den 25:e juni. Och se där, vid fyratiden tittade solen fram och regnet upphörde helt.

Såsom föregående år var vår styrelsemedlem Hartmut Lampe vår värd i den vackra lokalen i Lachendorfer Kanu-Club. Han och hjälpande händer hade förberett festen för oss. Vi var 21 personer, varav 5 barn, och firade uppsluppet. Idén var knytkalas, så buffén blev sagolik! Alltifrån kaffebröd och jordgubbar på eftermiddagen till Janssons frestelse, sill, köttbullar och mer än så framemot kvällen.

Midsommarstången kläddes med medhavd björkris och blomster, sommarvisor sjöngs och det dansades runt stången. Festen blev mycket lyckad med många trevliga samtal på svenska och tyska i behaglig miljö. Alla gäster hjälpte till att städa upp och kl. 22 avslutades firandet. Var och en åkte hem till sitt, t.ex. till Hannover, Braunschweig, Göttingen och Unterlüß.

midsommar-sta%cc%8angen midsommar-muffins midsommar-annika-och-barnbarn img_1528

Lucia 2015

Detta år blev vi bjudna av vår Svenska Förening i Hannover till den årliga körkonserten med luciatåg i Svenska Sjömanskyrkan i Hamburg. Helene, vår ordförande, hade tagit upp kontakt med prästen och beställt över 20 biljetter åt oss. Dessutom hade hon tagit hand om den gemensamma tågresan.

Vi träffades kl. 12 „under svansen“ av häststatyn vid Hannovers Centralstation och åkte gemensamt tåg till Hamburg. Bortsett från några enstaka personer, som redan befann sig i Hamburg, hade alla anmält sig till den gemensamma resan. Det var roligt och nästan som en klassresa.

Efter ankomsten i Hamburg delade vi upp oss i små grupper, strosade genom den fina Hansestaden och gick sedan till julmarknaden vid rådhuset för att dricka glögg och betrakta alla julbodar.

En grupp stannade på julmarknaden, drack tysk blåbärsglögg och åt Dresdner Handbrote, en östtysk specialitet. Det var, trots varm temperatur, verkligen mysigt och mycket skojigt. I och med att de gamla tågen körde den dagen, kunde vi njuta av att åka med en gammal nostalgisk och festligt smyckad tunnelbana, inklusive konduktör, till Landungsbrücken.

Lite senare träffades de flesta andra små grupperna i Dietmar-Koel-Straße vid hamnen igen för att äta på en trevlig portugisisk-spansk restaurang. Det finns jättemånga portugisiska fiskrestauranger i detta kvarter, därför heter det också inofficiellt det portugisiska kvarteret.

I Dietmar-Koel-Straße befinner sig fyra skandinaviska sjömanskyrkor, bl.a. den Svenska Sjömanskyrkan. När vi äntligen kom fram, fann vi där ett stort antal personer församlade i det renoverade uppehållsrummet.

Ursprungligen var det planerat att det först efter föreställningen skulle finnas kaffe och lussekatter, svenska pepparkakor och saft eller glögg för alla gäster, men för de av oss, som redan var där lite tidigare, gjordes det ett undantag, som tur var ;-).

Konserten började kl. 19. Luciakören (ca. 20 personer,) kom intågande med levande ljus i handen genom det mörka kapellet och ställde upp sig framme på scenen bakom varandra i flera rader. Kören sjöng i olika stämmor och därmed blev det en skön och imponerande blandning av manliga bas- och tenorröster och kvinnliga sopran- och altröster. Emellanåt blev vi informerade om luciabruk och luciased, både på svenska och på tyska.

Allting lät mycket harmoniskt och man hörde några väldigt talenterade sångare i kören,

några av oss fick nästan tårar i ögonen. Tyvärr var konserten över redan efter en dryg trekvart.

Bortsett från några enstaka personer, som stannade i Hamburg, for gruppen hem igen med tåget Metronom. Eftersom ett fotbollsspel hade ägt rum den dagen och många fans i samband med detta var ute på stan, blev hemresan rätt så spännande, med poliseskort vid omstigning i Uelzen. Sent men lyckliga anlände vi i Hannover.

Klicka på bilden för större version

Collage luciaresa