Visste du?

Visste Du

– att svenska nationalsången ”Du gamla du fria” är unik? Det är den enda nationalsången i världen som även inkluderar sina grannländer. „Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.”

– att det absoluta köldrekordet som någonsin uppmätts vid en meteorologisk station i Sverige, var i Vuoggatjålme, i den lappländska fjällvärlden? Den 2 februari 1966 sjönk temperaturen  ända ner tll -52,6°.

– att det björntätaste området i världen är Strömsunds kommun, nära Östersund? Där finns det 0,3 björnar per hektar – att jämföra med björntätaste delen av Nordamerika som har 0,2 individer på lika stor yta.

-att världens minsta gnagare finns även i Sverige. Den har en kroppsvikt med endast omkring 7 gram och observerades i Sverige inte förrän 1985, då en population upptäcktes i Dalsland. Senare har  dess utbredning visat sig sträcka sig in i Värmland. Antagligen har att djuren förts in med transporter av jordbruksprodukter. Årets första möjliga parning äger rum i april och den kan ha upp till sju kullar per år. Dvärgmusen blir vid bra förhållanden fyra år gammal.

– att världens äldsta inrapporterade nu levande träd är en 9550 år gammal gran i Dalarna och en i Härjedalen? Granarna har visat sig vara sega överlevare som klarat sig genom att växla mellan upprätt träd och krypande buske i takt med klimatets svängningar. Vid trädgränsen i den svenska fjällkedjan, från Lappland i norr till Dalarna i söder, har forskarna funnit upp mot ett 20-tal granar som är över 8000 år gamla..

– att ”blå Mauritius” visserligen är det mest kända och sällsynta frimärket, men att det svenska ”Gul tre skilling banco” är världens dyraste och mest berömda frimärke? Det är poststämplat den 13 juli 1857, ett av de första frimärkena överhuvudtaget. Ett feltryck, färgen blev gul istället för grön. Hittills är endast ett exemplar känt. Den senaste gången det såldes var 2010, vid en privat auktion för minst 1,8 miljoner €. Köparna är hemliga och auktions-firman avslöjar inte den exakta köpesumman. Tysklands äldsta tolvblock med frimärken såldes för 320 000 € och det allra dyraste tyska frimärket beräknas ha kostat 1,5 miljoner €. Die teuerste deutsche Abart ist die Baden 9 Kreuzer schwarz auf blaugrün von 1851. Wert: ca. 1.500.000 EUR

– att finländarna ligger på första plats gällande kaffedrickandet i världen? Svenskarna kommer på 2:a plats och sörplar i sig i genomsnitt 170 liter kaffe per invånare och år. Tyskarna dricker däremot bara 146 liter. Endast 0,5 % av svenskarna dricker utan koffein.

– att påskhelgen är den stora snaskarhelgen — då sätter svenskarna i sig ca 2 000 ton lösviktsgodis!

– att svenska folket äter så mycket som 10 300 ton sill per år? 15 % av all sill säljs i midsommarveckan.

– att varje år sätter svenska folket i sig 2500 ton kräftor? Ungefär 500 ton av dem är svenska, resten importerade frysta.

– att svenskarna dricker 34 miljoner liter julmust i juletid, i genomsnitt 5 liter/person? Coca Cola försäljningen minskar då med runt 50%!

– att svenskarna dricker 5 miljoner liter ”Glögg” varje jul?

– att under emigrationsepoken 1821-1930 utvandrade omkring 1,3 miljoner svenskar, en del till Kanada, Australien, Nya Zeeland och Sydamerika, men den övervägande majoriteten till USA. Ungefär 20% återvände till fäderneslandet. Man räknar med att var femte svensk har en släkting i USA. Idag kanske så många som 8-9 miljoner amerikaner i USA har svensk bakgrund på något sätt.

– att världens största kommersiella trycksak är IKEA-katalogen? År 2010 trycktes den i 198 miljoner exemplar, 56 upplagor på 27 språk och lästes av 400 miljoner människor. Den är nästan identisk i alla länder, utom i Saudiarabien där kvinnor inte syns på bilderna.

Tack till Anitha Ben-Dor, Sonja Guhl, Anita Dombrowski och Maud Wulf för denna text.